martes, 28 de febrero de 2017

Visita a La Bastida de les Alcusses

Alumnat de 1er d’ESO A i B

El passat 15 de desembre les classes de 1er A i B de l’institut vam fer una excursió a Moixent, un poble de la província de València prop d’Alacant. L'excursió va començar a l’autobús, jo crec que va ser la part més divertida del viatge, ja que era una hora i mitja més o menys. Quan vam arribar vam esmorzar i després ens vam dividir en dos grups perquè fóra més tranquil·la la visita i no juntar molta gent. Al meu grup ens va tocar mirar primer el jaciment i ens van explicar la vida dels ibers en aquella època, i en acabar vàrem passar a veure la reconstrucció d’una casa…

Mauro Bini

La Bastida és un poble ibèric que es va fundar al segle IV a.C. sobre el cim d’una muntanya. Té una extensió de quatre hectàrees i està protegit per una muralla amb quatre portes i tres torres. Un carrer central i un camí de ronda són els vials principals de circulació de carros. Les cases, de diverses grandàries i distribucions, s’agrupen en blocs.

Les cases eren de diverses grandàries (entre 50 i 150 m2) i estaven formades per diverses habitacions i algunes tenien fins i tot patis. Les parts eren una habitació per a la llar (centre de la vida domèstica) i altres més xicotetes destinades a magatzems, mòlta o teixits.

Els murs de les cases tenien una base feta de pedres de mig metre d’alçària sobre la qual es col·locaven els atovons, que eren blocs rectangulars de fang i palla assecats al sol. Les parets es revestien amb fang i les lluïen amb calç. Els paviments eren de terra apiconada i els sostres es feien amb una gruixuda capa de fang sobre un entramat de bigues, biguetes, romer o canyes.

Els habitants cultivaven cereals (ordi, blat), lleguminoses (faves, pésols, tramusos) i fruitals (vinya, olivera, figuera, ametller i magraner). El ramat estava format per ovelles, cabres i, en menor mesura, per bovins i porcs. Entre els animals caçats destaquen el conill, el cèrvol i el porc senglar.

Mar García

En entrar al jaciment veiem que la muralla té dos altures: l’alta fa 7-8 metres i l’objectiu era dificultar l’accés d’estranys en una zona on l’accés era menys dificultós. La zona baixa fa 5 metres.
   Ja hi havia diferències segons la riquesa: es podia viure dins o fora del poble: els més pobres vivien fora. La vida al poble podia ser més al sud o més al nord: els més pobres vivien més al nord per qüestions de clima.
   Es podia ser treballador o tindre treballadors:  els més rics tenien treballadors als seus camps i venien el producte.
   Fora del poblat hi havia un llac d’on treien l’aigua. La gent que vivia fora hi portava l’aigua a la gent rica que hi vivia al poblat.
   En una de les cases més grans del poblat es trobà el guerrer de Moixent i es pensa que aquesta casa era la del governador.

Dades interessants: La ciutat va estar habitada 100 anys (s.IV a.C.) i va ser abandonada a l’any 325 a.C.  La cronologioa és prou exacta gràcies a la presència de ceràmiques. El poblat fou descobert l’any 1909 i es començà a excavar a l’any 1928 pel servei d’investigació d’història.

Pau Rosvaenge

Nosaltres vam entrar primer a la casa reconstruïda, que es trobava fora del poblat. Dins ens van explicar com vivien, on dormien, com vestien, on menjaven i fins i tot com es calfaven.
  Vam observar com era el mecanisme d’un pany de la porta: amb una clau molt gran de fusta o metall podien obrir les cases però no valia per a totes, sols per a una. També vam veure el pati, que és on es guardàven els carros i el magatzem, on deixàven l’aliment. Més tard continuàrem la visita fins arribar a una de les quatre portes d’accés del poblat amurallat…

També ens van ensenyar el que havien excavat fa poc. Aquesta visita a la Bastida de les Alcusses m’ha paregut interessant ja que vaig aprendre coses noves que ara ja sé.